Fotografem być..
Jesteś tutaj : Strona główna » Porady dla Fotografa » Jak manipulować ostrością zdjęcia?

Jak manipulować ostrością zdjęcia?

D 21 kwietnia 2013     H 09:40     A admin     C 0 messages


Powszechnie wiadomo, że zdjęcie nieostre jest po prostu źle zrobione. Najczęściej wina jest tutaj poruszenie się fotografa w momencie naciśnięcia spustu migawki. Zdarza się to bardzo często, zwłaszcza w przypadku robienia zdjęć wymagających długiego czasu naświetlania, czyli takich, które robione są w nocy lub w ciemnych pomieszczeniach. Jeśli chce się takie zdjęcia wykonać, warto więc zainwestować w dobrej jakości statyw. Jednak zdarzają się też sytuacje, w których problemy z ostrością wynikają z powodu złego ustawienia obiektywu. Oczywiście obecnie większość aparatów posiada opcję automatycznego ustawienia ostrości. Jednak wybierając ją, trzeba liczyć się z tym, że aparat sam wybierze obiekt, najczęściej ten znajdujący się na pierwszym planie, który będzie na zdjęciu dobrze widoczny. Pozostałe elementy będą za to rozmazane. Dobrze jest, jeśli taki właśnie jest zamiar fotografa. Może się jednak okazać, że osobie robiącej zdjęcia bardziej zależy na tym, by to właśnie tło było ostre, a obiekty znajdujące się na pierwszym planie, czyli najbliżej fotografa, były nieco rozmazane. W takiej sytuacji lepiej jest zdecydować się na ręczne ustawienie ostrości. Jednak to nie koniec zagadnień związanych właśnie z ostrością wykonywanych zdjęć. Zdarza się także, że zdjęcia mogą być robione tak, by to, co na środku było ostre, a to co na brzegach nieco rozmazane. W takiej sytuacji dobrze jest poznać głębiej kwestie związane z przesłoną i czasem naświetlania, bo to od ustawień właśnie tych parametrów zależeć będzie głębia ostrości, jaką uzyska się na zdjęciu. Osobna kwestia są tutaj fotografie sportowe, czyli zdjęcia obiektów będących w ruchu. Jeśli komuś zależy na zatrzymaniu takiego obiektu w miejscu, należy odpowiednio ustawić czas naświetlania, by był on bardzo krótki. Wtedy całe zdjęcie będzie ostre. Zarówno poruszający się obiekt jak i drugi plan. Jednak gdy chce się stworzyć wrażenie ruchu, warto zdecydować się na dłuższy czas naświetlania i poruszać aparatem za obiektem. Dzięki temu sam obiekt będzie dobrze widoczny, a tło będzie ciekawie rozmazane.
„“

W tym samym dziale

12 maja 2016 – Planowanie ślubu

17 września 2014 – FOTOGRAFIA DZIECIĘCA - O CZYM NALEŻY PAMIĘTAĆ?

15 maja 2014 – Jak robić zdjęcia przy użyciu prostego aparatu

10 kwietnia 2014 – Analiza rynku fotografii ślubnej

8 lipca 2013 – Zdjęcia Ślubne